“Efendiler, yapmanızın gerekli olduğunu düşündüğü şeyler için, güçlerini kullanıyorlar.”Kara Panter’den Eldridge Cleaver
Killing In The Name (Onun adına öldür) parçasının başında, Zack de la Rocha’nın en az üç kez tekrarladığı bir cümledir yukarıdaki. ABD’de yükselen ırkçılığa karşı gelişen Siyah Hareketi’nin bilinen en büyük örgütlenmesi olan Kara Panter’in bir üyesi olan Cleaver’ın, ırkçılığı ve devletin ırkçılığı nasıl desteklediğini anlatmak kullandığı bu cümle, Rage Against The Machine grubunun (RATM), kapitalizme karşı ne kadar “öfkeli” olduklarını anlatmakta ısrarlıca kullandıkları bir alıntıdır.
RATM’in aynı isimli 1992 yılı albümlerinin tüm dünyada en çok bilinen şarkısıdır Killing in the Name. ‘90’lı yıllarda, ABD’de tekrar yükselen ırkçılığa, polis şiddetine ve kapitalizme karşı duruşlarını yaptıkları diğer albümlerle de dile getiren RATM’nin bu duruşunda, EZLN bayrağı ile neredeyse her fırsatta sahneye çıkan Zack de la Rocha’nın etkisi büyüktür.
Dedesi Meksika’nın Sonora eyaletinde mücadele eden bir devrimci olan Zacharias Manuel de la Rocha, kapitalizme ve ırkçılığa karşı öfkesini dile getiren RATM’nin vokali ve söz yazarı değildir sadece. Şair, rapçi ve sıkı bir eylem adamıdır.
1991-2000 arasındaki dönemde RATM’deki politik içerikli şarkı sözleri ve “dinleyeni barikata çıkaran” sesiyle, ABD’de bir dönem radyolarda ve MTV gibi müzik kanallarında görünmez bir sansürle karşılaşması, etkisini anlamak açısından önemli.
Rocha, Amerikan Yerlileri Hareketinin sembolleşen ismi Leonard Peltier ve Mumia Abu-Jamal gibi siyasi figürlerin, haksız bir şekilde aldıkları ömür boyu hapis cezalarını dünya çapında protesto ettiği konserleri ve eylemleriyle eylemciliği ve müzisyenliğini birleştiren bir isim.
Zapatista hareketinin ciddi bir destekçisi olduğu bilinen Rocha’nın bu durumu, RATM’nin albüm kapaklarından anlaşılıyor. ABD’yi Abu Jamal’a uygulanan haksız cezalardan dolayı bulunduğu her siyasi mecrada eleştiriyor. Evil Empire ve Live&Rare albümlerinden Rocha’nın beklediği popüler olma kaygısından çok toplumsal bir hareket yaratmaktı. 96 ve 98’de albümler bazında listelerde en üst sırada yer alan RATM, Rocha’nın beklediği kadar bir hareketliliğe ulaşamasa da albümü dinleyenler sadece iyi bir müzikle değil aynı zamanda politik düşüncelerle de tanışıyor.
2000 ve 2007 arasındaki dönemde RATM’den ayrı tek başına çalışan Rocha, farklı tarzda müzikler denemenin yanı sıra, 2003’te Irak işgalini eleştirdiği March of Death’i internet üzerinden ücretsiz bir şekilde yayınladı. Bu süre içerisinde birçok eyleme katıldı.
“Benim için uğrunda mücadele ettiğiniz düşünceler ve müzik arasında hep ilişki vardır. Ancak bu şekilde özgür hissedersiniz.” diyen Rocha, aynı dönemde Los Angeles’ın güney bölgelerinde yerli çiftçilerle beraber kurduğu Son de Madera isimli folk grubuyla kolektif müzik yapmıştır.
2007’de RATM’nin çiftçi hakları için mücadele eden bir örgüt olan CIW için düzenlenen bir dayanışma gecesinde tekrar bir araya gelmesiyle, Rocha buradaki kariyerine devam eder. RATM’nin toparlandıktan sonraki ilk konseri, Coachella Valley Music and Arts Festivalidir. Bu konserde grup, büyük bir EZLN bayrağı önünde performans sergilerler. 2008 boyunca devam eden bir dizi konserle yoluna devam eden RATM’nin konserlerinde, Rocha Wake Up’ı seslendirmeden önce ABD başkanlarının savaş suçlusu olduğuyla ilgili konuşmalar yapar. Rocha, RATM’in tekrar toparlanmasının politik açıdan önemli olduğunu vurgular.
Zack de la Rocha’nın sözleri ikisi birbirinden ayrı olmayan hem müzik yaşamını, hem de politik yaşamını özetlemeye yeter: “Öfke doğuştan gelen bir yetenektir.”